top of page
  • תמונת הסופר/תרפואת הרמב"ם שירלי יוסף

איך להוריד ולשפר את רמת הכולסטרול באמצעות תזונה?

עודכן: 12 בספט׳ 2023

כל חיינו הפחידו אותנו מכולסטרול 😨 מה זה כולסטרול? למה הגוף שלנו מייצר אותו? והאם הוא כל כך מזיק לבריאותינו?

כולסטרול הינו חומר שומני, הנמצא בדם שבגופנו. כאשר רמת הכולסטרול גבוהה מידי עולה הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם עקב תהליך הנקרא טרשת עורקים המשבשת את זרימת הדם.

המטרה שלנו היא שרמת הכולסטרול תהיה תקינה, לא נמוכה מדי ולא גבוהה מדי ובעיקר שיהיו לנו כמה שיותר מנקי עורקים HDL וכמה שפחות כולסטרול מחומצן. מה תפקידי הכולסטרול?

✅ חומר חיוני למוחנו – 25% מהכולסטרול בגופנו נמצא במוח

✅חומר מוצא הכרחי להורומוני המין, ויטמין D וקורטיזול

✅הכולסטרול מקנה גמישות לתאי הגוף

✅הכולסטרול מהווה חומר הבניין של תאי הגוף

✅מרכיב חשוב בקרום המיאלין המשמש לבידוד תאי עצב החשוב להעברת המידע בין תאים ומסייע להסתגלות לתנאי חום וקור משתנים ושמירה על חום הגוף

✅מרכיב חשוב במיצי המרה שלהם תפקיד חשוב בתהליך העיכול

לפיכך, אנו מבינים שאנו צריכים את הכולסטרול לפעילות תקינה של גופנו.


ממה אנו צריכים להמנע כדי למנוע חמצון הכולסטרול?

✅המנעות מעישון

✅המנעות ממזון תעשייתי. במיוחד מסוכרים פשוטים.

✅המנעות משומן טרנס ומוצרי חלב

✅המנעות חלקית ממזון מן החי: בשר, עוף, ביצים. (הרמב"ם המליץ על בשר ועוף משבת לשבת, השפע בימינו מאפשר לנו לאכול כל יום.)


מה כדאי לעשות כדי להגיע לאזן את רמות הכולסטרול?

✅תזונה עשירה בפירות וירקות, נבטים ועלים ירוקים

✅שמירה על רמות סוכר תקינות (אצל סכרתיים הסיכון לאירוע לבבי גדול פי 3!!)

✅פעילות גופנית סדירה

✅שלווה ורוגע

✅שמירה על משקל גוף תקין


אילו מזונות מסייעים בהגעה לרמת כולסטרול תקינה?

✅פירות וירקות (בעיקר הרבה ירוקים)

✅רימון, אוכמניות, שקדים, ג'ינג'ר, לימון, שיבולת שועל

✅קליפות ענבים (זג) שמהם בעזרת הפיגמנט שהם מכילים מכינים יין אדום

✅תמצית שורש ליקריץ (שוש קירח)

✅תמצית שום פרסי

✅מגנזיון המצוי באגוזים, זרעים, אבוקדו, בננה, קטניות, שוקולד, תאנים, במיה, קישואים

✅ניאצין B3 המצוי בבקר, עוף, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, פטריות שיטאקי, שמרי בירה

✅ויטמין E המצוי בנבט החיטה


איך ניתן לעשות שינוי לאורח חיים בריא? ובין היתר גם לאזן את הכולסטרול, הסוכר, לחץ דם

וכמובן ולרדת במשקל? אם את מעוניינת להבין איך לעבור לאורח חיים בריא שיאפשר לך בו זמנית לאזן את הכולסטרול, הסוכר, לחץ הדם ולרדת במשקל, את מוזמנת להצטרף לסדנת הבריאות שלי. הסדנאות בנויות מ-6 מפגשים בקבוצה קטנה ואינטימית שבהם תקבלי את הידע הדרוש לשינוי לאורח חיים בריא.

תקבלי הכוונה מותאמת אישית (ע"פ בדיקות דם), מתכונים וחיזוקים משאר חברי הקבוצה. זהו תהליך הדרגתי ומאוזן ולא עוד דיאטה קצרת טווח שמייד לאחריה עולים בחזרה למשקל ההתחלתי אם לא מעבר... בעזרת ידע על בריאות הגוף והנפש אנחנו יכולים לשפר הבריאות שלנו ושל בני המשפחה שלנו. רוצים לקבל מידע מלא לאיזון הכולסטרול בדם ותוכנית פעולה? היכנסו ללינק וקבלו מידע על סדנת בריאות שתשפר את מצבכם

ועוד קצת על כולסטרול 👇 השאלה העיקרית היא מה זה כולסטרול גבוה? איך בודקים את רמת הכולסטרול בבדיקות הדם שלנו?


ברפואה הקונבנציונלית דורשים שרמת בכולסטרול הכללי תהיה 200 האם הנתון הזה חד משמעי עבור כולם? בבדיקות הדם שלנו צריך להסתכל על שני מדדים חשובים HDL - הכולסטרול הטוב, הדרישה שיהיה מעל 40 כל המרבה הרי זה משובח LDL - הכולסטרול "הרע" הוא לא באמת רע וגם יש לו שני סוגים. הגוף שלנו מייצר את שני סוגי הכולסטרול לטובתו, לא ניתן לחיות בלי כולסטרול ועשרות מחקרים גם מראים קשר בין כולסטרול נמוך מדי לבעיות מוחיות.


המדד האמיתי שאנחנו צריכים לבדוק הוא היחס בין ה HDL ל - LDL

האידיאל שה LDL יהיה עד פי שתיים מה HDL אם הוא יותר, יש מקום לשיפור. לדוגמא ה HDL של אדם ששומר על פעילות גופנית טובה 80 (משמע יש לו המון מנקי עורקים) וה LDL שלו עד 160, המצב טוב. אם ה LDL שלו 250 הוא נכנס לקבוצת הסיכון. אם ערכו של ה HDL הוא 60, נרצה שה LDL יהיה מקסימום 120. המטרה והיעד העיקר בשיפור כולסטרול להעלות את ה HDL ולהוריד את ה LDL (אם הוא גבוה מדי).


איך הגוף מייצר כולסטרול?

1. כולסטרול אנדוגני המיוצר בכבד לטובת צרכי הגוף – מהווה כ 70% מכמות הכולסטרול בגוף.

2. כולסטרול אקסוגני המגיע ממקורות חיצוניים כמו מזונות מן החי בלבד.

אם הכולסטרול שלנו ברמה שמסכנת אותנו ויש צורך בשיפור, בשבלב הראאשון נוריד את כמויות המזון מן החי.



מה אומרים המחקרים האחרונים?


🔸מחקר שבחן נתונים של 50,000 חולי לב ומה קרה לכל אחד מהם לאחר שהמשיכו ליטול תרופות להורדת כולסטרול (סטטיננים) לאחר שהגיעו לערך של 100. המחקר מצא שכשאר מדובר בירידה של ערכי כולסטרול LDL מ- 130 ל- 100, אכן נרשמו ירידה משמעותית בתחלואה הלבבית אולם כאשר הערכים מגיעים ל-100 ומטה, ניתן לראות שהירידה נעצרת ולא מושפעת מרמת הכולסטרול. המשמעות המהפכנית היא שהורדת הכולסטרול LDL מתחת ל- 100 כפי שמומלץ בישראל ובאירופה היא חסרת אפקטיביות בהישנות של אירועים לבביים כמו התקף לב וצנתורים.

🔸מחקר מ- 2005 על 1900איש ללא דמנציה הראה קשר חיובי בין רמת הכולסטרול לבין הרהיטות המילולית, קשב וריכוז, חשיבה מופשטת וכישורים קוגנטיביים. הכולסטרול מגן על המוח שלנו!!

🔸מחקר מ- 1998 שבו ניתחו ניתוח לאחר המוות של 30 איש שנפטרו מאלצהיימר לעומת 30 אנשים שנפטרו באותו גיל ללא אלצהיימר, הראו שאצל האנשים אלו שנפטרו מאלצהיימר הנוזל המוחי הכיל כמויות משמעותיות נמוכות יותר של כולסטרול. חוסר בכולסטרול במוח מגדיל את הסיכון לאלצהיימר!

🔸מחקר שעקב אחר 6456 אנשים בגיל 55+ הנמשך במשך 9 שנים במהלכו השוו את רמת הכולסטרול בין אלו שפיתחו פרקינסקון לבין שאלו שלא. המחקר הראה שרמות גבוהות של כולסטרול בדם נמצאו קשורות לירידה מובהקת לסיכון למחלת הפרקינסון.

חשוב לציין שאני לא רופאה, בכל עניין או שאלה התייעצו עם הרופא שלכם, הוא הגורם המוסמך. לשאלות אישיות מוזמנים להתייעצות 054-9940178


התמצית הינה 100% טבעית, ללא תוספות צבעי מאכל * כשר * באישור משרד הבריאות

התמצית מסייעת להורדת רמות הכולסטרול, הורדת לחץ דם ושומנים בדם. בזמן כתישת השום נוצר חומר הנקרא "אליצין" הידוע כחומר העוזר בחיזוק הגוף להזמנה לחצו כאן

כתבה טלי רבי: "אמא שלי לוקחת כבר 4 חודשים את כמוסות השום הפרסי ונראה שיפור ניכר בתוצאות בדיקות הדם שלה בערכי הכולסטרול "הטוב" ו"הרע" והטריגליצרידים - מצרפת את הבדיקות הרלוונטיות. שירלי תודה רבה על הליווי וההסברים המפורטים בתהליך😘♥. אשמח לעדכן בעוד כמה חודשים"


עוד טיפ קטן איך תצליחו לעשות את השינוי? בעזרת תכנון מוקדם!! מחקרים מצאו כשמתכננים מראש את הארוחות היומיות והשבועיות אוכלים בריא יותר.


טיפ קטן שמשנה בגדול

1. אני עורכת קניות ע"פ רשימה כדי לשכוח לקנות את כל הדרוש.

2. אני דואגת להכין את המרכיבים הדרושים להכנת סלטים, תבשילים, חביתה ועוד בקופסאות זכוכית. כך שברגע האמת לוקח לי דקות ספורות להכין ארוחה בריאה. בקופסה הימנית - עלים ירוקים המשמשים אותי כבסיס לסלטים, תבשילים, חביתה ועוד בקופסה השניה - סלט פטריות שמפיניון ועלים ירוקים מתובל בשום כתוש, שמן זית, לימון, גרעיני חמניות וגרעיני דלעת. בקופסה השלישית - סלט עלים ירוקים עם גוג'י ברי, חמוציות, נבטי חמניות, זרעי חמניות ודלעת. בקופסה הרביעית - פטרוזיליה וכוסברה לתיבול.

מעוניינים להזמין את הרצאת הסוד לבריאות למקום העבודה שלכם או למתנ"ס השכונתי ולקבל עוד טיפים ומתכונים קלים ובריאים? תייגו את מנהלת משאבי האנוש / אחראית ההדרכה או ספרו להם על הידע שנפלא שתקבלו בהרצאה. לפרטים נוספים על ההרצאה לחצו כאן.


המידע המופיע באתר הינו מידע כללי, לצרכי העשרה, ההסתמכות על המידע המפורט באתר היא באחריות הקורא בלבד ומומלץ להתייעץ עם רופא מומסך טרם רכישת מוצר כלשהו. היית רוצה לעבור לאורח חיים בריא ולא יודעת איך? מזמינה אותך להצטרף לאחת מסדנאות הבריאות הקרובות (במפגשים פרונטליים או בזום).


בסדנה בת 6 מפגשים לומדים: 🌿ליישם אורח חיים בריא יותר 🌿שילובי מזונות וספיגת המזון 🌿ירידה בריאה במשקל 🌿כוחות הנפש 🌿חיזוק המערכת החיסונית 🌿שיפור הזכרון ובריאות המוח ועוד...

לפרטים כתבו לי



2,144 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page